FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga22/02/2018

Tatuera sig utan förmyndares samtycke?

Kan man som sextonåring (som tjänar sina egna pengar) ha rätt till att göra en tatuering eller piercing utan vårdnadshavares tillstånd? Hittar bara rekommendationer från SMER där de avråder detta men ingenting i föräldrabalken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige finns det ingen lag som förbjuder underåriga(under 18 år) att tatuera sig, och således inga påföljder för en tatuerare som tatuerat en underårig.

Huruvida underåriga får ingå avtal är en fråga som regleras i föräldrabalken (FB). Som huvudregel, så får inte personer under 18 år själv "råda över egendom eller åta sig förbindelser" enligt 9 kap. 1 § FB. Alltså, som underårig så sätter huvudregeln stopp för att tatuera sig utan förmyndares samtycke.

Det finns dock ett undantag i 9 kap. 3 § FB där det stadgas att en person över 16 år själv får råda över den egendom som denne intjänat genom eget arbete.

Sammantaget så finns det alltså inget i lagen som säger att du inte får tatuera dig för pengar du själv tjänat. Socialstyrelsens ståndpunkt, som också sändes till SMER, är att tatueringar är något som kräver samtycke från förmyndarna i enlighet med 9 kap. 1 § FB. Deras tolkning är dock inte juridiskt bindande. Sveriges registrerade tatuerare (SRT), som är en branschorganisation för tatuerare, har satt 18 år som åldersgräns. Så även om du rent legalt har rätt att tatuera dig för dina egna intjänade pengar kan tatueringsstudion ha en åldersgräns.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare