Tas sambons studiemedel med i bedömningen av behovet av försörjningsstöd?

Min dotter har en hyreslägenhet och sedan 1 år så har hon en sambo. Nu är hon sjukskriven (får inget från försäkringskassan ) och hennes sambo pluggar och får csn-bidrag. Hon har ansökt om försörjningsstöd hos Stockholms kommun men de sa att hennes sambo har försörjningsstöd och därför så skulle hon inte få något bidrag. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När socialtjänsten prövar en persons möjligheter till försörjningsstöd så ska ett antal kriterier uppfyllas. Din dotter, som är den som söker försörjningsstöd, ska inte själv kunna tillgodose sina behov och inte heller kunna få dem tillgodosedda på något annat sätt (Socialtjänstlagen 4:1). Eftersom din dotter har en sambo så tittar socialtjänsten på om sambons inkomst och tillgångar räcker till för att tillgodose hennes behov. De tittar nämligen på hushållets faktiska inkomster, vilket inte exkluderar studielån generellt sett. Detta finns att läsa om i Socialstyrelsens allmänna råd.

En bedömning ska dock göras i varje enskilt fall, vilket gör det svårt mig att ge ett rakt svar på din fråga, men bedömer socialtjänsten att din dotters sambo kan försörja dem båda på sitt studielån kan de alltså neka din dotter försörjningsstöd.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Natalie AccordRådgivare