Tappar enskild egendom sin karaktär om sambo investerar i gemensam lägenhet?

Hej,

Nedan fråga gäller sambolagen i förhållande till enskild egendom, samt om den enskilda egendomen kan tappa sin karaktär.

Sambo 1 & sambo 2 köpte en bostadsrätt för gemensamt bruk.

Sambo 1 gick in med 4/5 som hävdas vara enskild egendom. Den enskilda egendomen var en gåva i form av aktier som såldes för köp av bostad. Sambo 2 gick in med resterande 1/5. Till min fråga, har Sambo 1s enskilda egendom gått förlorad pågrund av följande omständigheter?

1. Den enskilda egendomen har blandats med andra pengar innan bostadsköpet som inte är enskild egendom. T.ex. sambo 2s andel, samt andra pengar.

2. Bostadsrätten är INTE enbart finansierad med enskild egendom.

3. Bostadsrätten ägs 50/50 av båda parter, dvs sambo 1 & sambo 2.

4. Hänförliga lån för att finansiera bostadsrätten står 50/50 på sambo 1 & sambo 2.

Har den enskilda egendomen tappat karaktär eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som räknas som enskild egendom i samboförhållanden hittar du i sambolagen (SamboL).

Aktierna räknas som enskild egendom om sambo 1 fick aktierna i gåva (av någon annan än sambo 2) med villkoret om att aktierna skulle vara enskild egendom. (4 § 1 punkten SamboL)

Även det som träder i stället för aktierna ska räknas som enskild egendom till sambo 1, om inte annat har föreskrivits i gåvobrevet. (4 § 4 punkten SamboL) Om det inte stod i gåvobrevet att aktierna inte skulle fortsätta vara enskild egendom även om sambo 1 sålde aktierna/investerade pengarna och således ändrade den enskilda egendomens form, så räknas pengarna fortfarande som enskild egendom.

Det spelar alltså ingen roll att egendomen har blandats med andra pengar och investerats i en bostadsrätt som tillhör både sambo 1 och sambo 2. Så länge det inte står skrivet i gåvobrevet att aktierna ska tappa sin karaktär som enskild egendom om de "ändrar form" så förblir det alltså enskild egendom tillhörande sambo 1. Den enskilda egendomen tappar inte sin karaktär.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare