Tapetsering av hyreslägenhet

Bor i hyresrättslägenhet som inte blivit omtapetserad eller ommålad på 20 år. Finns några riktlinjer för vad som är rimlig tidsintervall för att få ytreparationer utförda av värden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den standard en hyresgäst har rätt att kräva baseras ofta på en bedömning av vad en hyresgäst i allmänhet har rätt att förvänta sig. Av 12 kap. 15 § 2 st. jordabalken (HÄR) framgår att om lägenheten till någon del utgör en bostad ska hyresvärden i denna del, med skäliga tidsmellanrum, ombesörja bland annat tapetsering med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Hyresvärden svarar med andra ord för s.k. normalt slitage. Detta kan sägas utgöra huvudregeln för hyresvärdens skyldighet att tillhandahålla med tapetsering. Undantag skulle till exempel kunna bli aktuellt om annat är avtalat. Vad som är ett "skäligt tidsmellanrum" kan variera med hänsyn till t.ex. lägenhetens och familjens (som bor i lägenheten) storlek. Idag kan det normala tidsintervallet för målning och tapetsering vara så mycket som ca 14 år. I mina öron låter det därför som att du, om omtapetsering eller ommålning inte gjorts på 20 år, har rätt att få detta ombestyrt av hyresvärden.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare