Tagande av bilbatterier för ca 300 kr, stöld eller ringa stöld?

Om någon åker in på ens gård och tar 6 använda bilbatterier till ett värde av ca300.

Klassas det då som ringa stöld eller stöld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är att det beror på. Värdet på 300 kr talar för att det ska dömas för ringa stöld 8 kap 2 § Brottsbalken (beloppsgränsen brukar ligga på värden mindre än 1000 kr). Faktumet att tagandet sker på annan persons gård kan dock vara en faktor som gör att det ändå bör dömas för stöld 8 kap 1 § Brottsbalken. Det kan nämligen ses som en större kränkning att ta något från ens gård. Även om gärningen varit noggrant planerad osv. kan spela in i bedömningen.

Svaret är alltså att det beror på de samlade omständigheterna. Beloppet 300 kr talar för ringa stöld men hur stölden skett (från någons gård) talar för att stöld.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare