Täckningsköp hos samma säljare

Har reklamerat ett par skor 2 gånger, fick ett par nya skor första gången men den andra gången så fick jag som svar att tillverkaren har godkänt reklamationen men att skorna inte tillverkas längre. Jag har försökt få pengarna tillbaka men e-handeln vill endast att jag ska välja ett par nya skor och betala mellanskillnaden. Kan jag häva köpet eller måste jag köpa en ny produkt från deras hemsida och betala mellanskillnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lagstiftning är tillämplig?

Det framgår inte i din fråga om du köpt varan av en näringsidkare eller av en privatperson. Det verkar dock som att du köpt varan av en näringsidkare. I och med att du är en konsument är konsumentköplagen tillämplig och den är tvingande till din fördel (3 § KköpL).

Vad har du för rättigheter?

Ett fel i en vara som visar sig inom sex månader sen du köpte varan ska antas ha funnits redan då du köpte varan. Det innebär att det är upp till säljaren att visa att det är ett fel som uppkommit efter att du köpt varan och att du därför inte kan reklamera varan (20 a § KköpL).

Är varan felaktig har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, ersättning för att fixa felet själv eller häva köpet (22 § KköpL).

För att ha rätt till dessa påföljder måste du ha reklamerat inom skälig tid (23 § KköpL). Har du reklamerat inom två månader sen du märkte felet anses det att reklamation har gjorts inom skälig tid och det verkar som att du har gjort det i detta fall.

Vidare har du i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller begär omleverans. Det innebär alltså att säljaren ger dig ett nytt par skor och detta ska ske utan kostnad för dig (26 § KköpL). Det är bara om det skulle medföra oskälig kostnad för säljaren som denne kan neka denna rätt. Avhjälpandet eller omleveransen ska dessutom ske inom skälig tid sen du framförde ditt krav. Om säljaren inte har avhjälpt felet eller bytt dina skor till ett nytt kan du kräva prisavdrag eller ersättning för vad det kostat dig att fixa felet själv, så länge det inte kostade oskäligt mycket. Du kan möjligen ha rätt att häva köpet helt och hållet om felet har väsentlig betydelse för dig (28 § KköpL). Detta innebär att en helhetsbedömning måste göras, varvid bland annat köparens individuella förutsättningar och säljarens möjligheter att rätta till felet genom övriga påföljder beaktas.

Det framgår i ditt fall att säljaren har hänvisat dig att beställa nya skor av högre värde förutsatt att du betalar mellanskillnaden på grund av att skorna inte tillverkas längre. Detta är ett så kallat “täckningsköp” och innebär vanligtvist att du varit tvungen att köpa en likadan eller annan vara hos en annan säljare på grund av dröjsmålet av tidigare varan. Om den nya varan är av högre värde/pris än den tidigare varan kan man ha rätt till skadestånd men då krävs det att täckningsköpet har gjorts med tillräcklig omsorg och inom en skälig tid efter att köpet hävts. Detta framgår av 33 § KköpL.

Vad innebär det för dig?

Eftersom de skorna du hade beställt första gången inte tillverkas längre kan det bli aktuellt med täckningsköp för dig. Om de nya skorna kostar mer än de tidigare har du rätt till skadestånd, och eftersom det är samma säljare så kan du begära att få de nya skorna till samma pris som skorna du hade beställt. I annat fall kan det bli aktuellt med hävning av avtalet och då har du rätt att få tillbaka dina pengar och eventeullt skadestånd. Avtalsbrott kan medföra skadestånd: en avtalspart kan bli skyldig att utge skadestånd till sin motpart om denne bryter mot avtalet. Utgångspunkten är att den avtalsbrytande parten ska försätta motparten i samma ekonomiska situation som denne varit i om avtalet fullföljts. (41§ KköpL)

Uppfyller säljaren ändå inte sina förpliktelser kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och anmäla säljaren. Du kan läsa mer om det här på ARN:s hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare