Ta reda på ett personnummer

Hej. Har H........ O......... XXXXXX-XXXX???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ta reda på om en viss person har ett visst personnummer. Tyvärr kan vi inte ge ett svar på den frågan, men du har möjlighet att själv kontakta skatteverket för att få svar på den frågan. Jag kommer nedan beskriva hur du kan göra.

Personnummer förekommer bland annat i folkbokföringen som hanteras av Skatteverket. Den är upprättad av Skatteverket som är en myndighet. Därför är uppgifter i folkbokföringen en allmän handling. Vem som helst har rätt att ta del av allmänna handlingar, 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen.

Allmänna handlingar kan dock beläggas med sekretess vilket hindrar att de lämnas ut. Detta regleras i offentlighets- och sekretesslagen. I 22 kap. 1 § framgår att sekretess gäller om det av särskild anledning kan antas att den som uppgifterna rör eller någon enskild till denne kan komma att lida men om uppgifter röjs. Det krävs alltså mycket för att en sådan uppgift inte ska kunna lämnas ut.

Sammanfattningsvis kan sägas att ett personnummer som huvudregel ska lämnas ut. Detta eftersom det är en allmän handling. I vissa speciella fall kan det dock beläggas med sekretess.

Vill du ta reda på en persons personnummer kan du kontakta skatteverket på telefonnummer 0771 - 567 567. Du kan läsa mer om möjligheten att ta del av offentliga uppgifter hos skatteverket här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare