Ta rätt på testamente

En gammal bekant dog den 22 september i år. Vi har för länge sedan erhållit ett testamente där vi står som arvingar. Hur tar jag rätt på detta. Personen i fråga har varken barn eller annan närstående.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om ni har erhållit ett giltigt testamente kan ni göra detta gällande genom att i första hand vända er till personens dödsbo och begära ut ert arv. Om dödsboet invänder mot detta kan ni vända er till domstol i stället, förutsatt att testamentet är formenligt godkänt och fortfarande gällande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexandra TeorellRådgivare