Ta pengar från gemensamt UF-företags konto

Hej! Har kompisar som haft ett UF företag där dom va 2 st tjejer. Men det visade sig att enligt bevis så har den enda tjejen tagit pengar från deras företagskonto där dom hade 50000kr från en vinst. Denna tjejens kontonr finns från förtagets historik med överföringar där pengarna gått till hennes privata konto. Vad kan hennes straff bli? Hon har inte erkänt något men bevisen visar att pengarna (50k) har gått till hennes konto. Så då indrar jag vad straffet för detta kan bli? Hon var 17 när de hände men nu har hon hunnit bli 17. Vad kommer ske?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkter

Först och främst, utgör UF företag inget "riktigt" företag i juridisk mening. Det innebär att tjejerna själva äger pengarna på kontot, och inte företaget. Det har betydelse på så vis att samäganderättslagen kan tillämpas (1 § lag om samäganderätt).

Det innebär att tjejerna har pengarna i sin besittning tillsammans, en så kallad samäganderätt. Det innebär att tjejerna som utgångspunkt äger hälften var av pengarna. På så vis kan ett olovligt tagande komma i fråga.

Stöld?

Tjejen som fört över samtliga pengar (50 k) till sitt egna pengar har alltså gjort ett olovligt tagande av hälften av dem (25 k) som tillhör den andra tjejen eftersom hon som delägare skiljts från sin andel. Stöld kan alltså komma i fråga enligt 8 kap 1 § BrB.

Utöver det olovliga tagandet måste tjejen ha haft uppsåt att tillägna sig pengarna. Det innebär att hon måste haft avsikt att göra pengarna till sina genom att exempelvis spendera dem. Hennes avsikt är alltså avgörande för huruvida det bedöms som stöld eller egenmäktigt förfarande.

Vilka straff föreskrivs generellt?

För stöld eller ringa stöld (givet omständigheterna) enligt 8 kap 1-2 §§ BrB föreskrivs böter eller fängelse. För egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § BrB som alltså beror på hennes avsikter föreskrivs böter eller fängelse. Jag vill dock redan här påpeka att fängelse inte kommer komma ifråga.

Vad gäller med åldern?

Jag utgår från att du syftade på att hon var 17 och att hon nu hunnit bli 18 år. Den avgörande tidpunkten är dock när brottet begås. Eftersom stölden skedde när tjejen var 17 år gäller alltså den åldern vid eventuell påföljd.

Vad kan straffet KONKRET bli?

Eftersom tjejen var under 18 år gäller vissa specialpåföljder för unga lagöverträdare. Vanligast är öppen ungdomsvård där socialtjänsten verkställer, alternativt ungdomstjänst, böter och sluten ungdomsvård kan komma ifråga. Det mest troliga i min mening borde vara att socialtjänsten kopplas in men påföljder varierar helt utifrån omständigheterna.

Vad händer nu?

För att någon påföljd ska komma ifråga krävs att händelsen anmäls till polisen. Efter det krävs att tjejen står som skäligen misstänkt för ett konkret brott, exempelvis något jag nämnt ovan. Vidare ska en åklagare kopplas in och en rättegång ska hållas där tjejen döms för brottet.

Hoppas att det här var till hjälp. Jag hoppas det här kan lösa sig på något sätt! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga och hör gärna av dig igen om det var något mer du undrade.

Sara HillRådgivare