FrågaAVTALSRÄTTGåva30/11/2014

Ta över lån vid gåva av fastighet kan ses som vederlag och köp

Vår son har en sommarstuga, med lån i bank, han vill överlåta den till mig sonen är inte mantalskriven på min adress. kan han överlåta den utan att betala skatt. Han har ett lån på 950000:- jag övertar stugan samt lånet samt skriver in detta hos lantmäteriet, som överlåtelse.

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I dagsläget är gåvoskatten borttagen, så en gåva utlöser ingen skatt. Men i ditt fall ska du även ta över lånen, och det räknas som vederlag. Då måste man när det gäller fastigheter bedöma om överlåtelsen är att se som en gåva eller som ett köp. Vederlaget i ditt fall är summan av lånet, dvs 950 000 kr. Om det är under taxeringsvärdet på sommarstugan (det är taxeringsvärdet det år den överlåts som räknas) anses det vara gåva. Överstiger vederlaget taxeringsvärdet räknas det som ett köp och då kan din son få betala vinst på ev. vinstskatt.

Oavsett om det i slutänden räknas som en gåva eller ett köp så finns det formkrav för att avtalet ska vara giltigt.  När det gäller en gåva av hela eller delar av en fastighet regleras det i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. I 4 kap. 1§ finns formkraven för köp. Enligt 4 kap. 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp, det innebär att ett gåvobrev måste följa formkraven i JB för att vara giltigt. Det betyder att gåvobrevet måste vara skriftligt, innehålla en förklaring att givaren överlåter fastigheten såsom gåva, hur stor del som överlåts och slutligen måste både du och din son skriva under.

Med hjälp av gåvobrevet kan du söka lagfart på fastigheten. För att kunna få lagfart måste säljarens underteckning bevittnas av två personer enligt JB 20 kap 7 §.

Då det är strikta formkrav i Jordabalken för att gåvobrev/köpeavtal ska vara giltiga kan det vara en bra ide att ta hjälp med upprättandet av det om ni känner er osäkra. Här kan ni få hjälp att interaktivt upprätta köpeavtal eller gåvobrev. Vill nu hellre prata med en jurist och upprätta avtal/kontrakt i samråd med denne kan ni här boka tid med Lawlines sponsor Familjens Jurist. Då kan ni även gå igenom just ert fall och huruvida det kommer räknas som köp eller gåva om du övertar fastigheten, samt bästa vägen att gå för det ska bli så bra som möjligt för er båda.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare