Ta över lägenhet efter sambos död

Finns det något vi kan göra för att jag ska kunna få bo kvar i bostadsrätten ifall min sambo dör? Han äger den helt själv och har tre egna barn. Det är inte pengarna jag är ute efter utan tak över huvudet i bostadsbristens Stockholm. Finns det något man kan göra för att jag ska kunna bo kvar och först när jag väljer att flytta kan barnen sälja den och få pengarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är ett potentiellt problem som har två lösningar. Jag tänkte redogöra för båda. Jag ska främst hänvisa till sambolagen (som finns https://lagen.nu/2003:376).

Den första lösningen är att din sambo skriver ett testamente. Det är inte något svårt att göra. Jag har skrivit hur testamenten ska skrivas och vad som krävs i följande fråga: http://lawline.se/answers/skriva-testamente-samt-utesluta-brostarvingar-fran-arv

Ett testamente som skulle betyda att du får ärva lägenheten går att förena med villkor. Det är alltså möjligt för din sambo att testamentera lägenheten till dig med villkoret att när du säljer lägenheten så ska din sambos bröstarvingar (barn osv.) få pengarna från försäljningen.Ett testamente är nödvändigt för att sambor ärver inte varandra. Hade ni varit gifta så hade du ärvt allt av din "make" och när du dog skulle din makes barn ärva saker från dig genom så kallat efterarv.

Nu är ni inte gifta så därför är det nödvändigt med ett testamente. Det finns däremot två saker som kan försvåra detta. Den första kan vara att din sambo inte vill skriva ett sådant testamente. Det andra är att barnen skulle kunna begära sin laglott och det skulle eventuellt kunna skapa en domstolstvist vilket inte är roligt att ta hand om när en person dött.

Det andra sättet är att skriva ett samboavtal där ni skriver att skulle samboförhållandet sluta genom dödsfall så ska den efterlevande sambon genom bodelningen få välja om den vill behålla lägenheten. Detta är möjligt genom 9 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P9S1) och 18 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P18S1). Det kan verka lite konstigt att bodela när en sambo är död. Men det är så det fungerar i Sverige. Skulle ni gifta er skulle bodelningen göra så att ni delar lika på allt giftorättsgods, den efterlevande maken och dödsboet. Dör en sambo ska man bara bodela samboegendomen. Två sambos gemensamma boende är att betrakta som samboegendom enligt 3 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P3S1) och även 5 § sambolagen (sehttps://lagen.nu/2003:376#P5S1).

Detta betyder däremot att du måste ”betala” för lägenheten med din egendom, eller pengar. För du får bara ena halvan i bodelningen, den andra halvan ska arvingarna få. Men eftersom det är en lägenhet som inte bara går att dela så är det möjligt att ge dem pengar enligt 17 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P17S1).

Värt att nämna kan vara att om ni bor i lägenheten tillsammans så har du enligt sambolagen rätt till halva lägenheten om ert samboförhållande tar slut. Skulle ni alltså göra slut och du vill bodela så skulle du ”få” halva lägenheten i bodelningen. Detta gäller eftersom att en lägenhet båda sambor bor i gemensamt räknas som samboegendom och den ska delas på samma sätt giftorättsgods delas enligt 8 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P8S1).

En tredje möjlighet som kanske inte är så självklar är att du får lägenheten genom bodelning även om det inte finns något samboavtal. Enligt 16 § 2 stycket sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P16S1) ska den sambo som bäst behöver bostaden få ta över den. I situationen ni har beskrivit ovan så dör din sambo vilket skulle betyda att du behöver bostaden mer. Men även då gäller det att du får den genom bodelning, vilket gör den din men även gör så att du ska betala för att få halva lägenheten.

Vad skulle jag rekommendera att ni gör? Jag skulle faktiskt rekommendera att din sambo skriver ett testamente. Det är han som måste göra det eftersom han äger lägenheten. Det kan vara ett känsligt ämne att ta upp men det är det absolut bästa för båda er. Du får boendet och när du sedan sålt det får arvingarna hela värdet av den, istället för bara halva värdet som de skulle få vid en bodelning. Det är det som stämmer in bäst på din fråga. Det kan vara svårt att ta upp en sån här sak så skulle det rinna ut i sanden så kommer du inte gå utan boende, du lär nog få lägenheten genom bodelning och betala din sambos arvingar halva.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor, har du några funderingar om någonting så lämna en kommentar här på sidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare