Ta över hyreslägenhet efter avliden

Hej! Mina kusiner som är 19 och 22 har precis förlorat sin mamma. Dem har sedan en tid tillbaka flyttat ut från hennes lägenhet som hon delar med sin pojkvän. Vem har rätt till lägenheten dem eller hennes pojkvän? Varken dem eller hennes pojkvän är folkbokförda i lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag antar att det är en hyresrätt som det är fråga om. Huvudregeln är att man bara får ta över en hyresrätt om hyresvärden godkänner den nya hyresgästen. Den som har faktiskt har bott i lägenheten kan dock ha möjlighet att ta över den även utan hyresvärdens tillstånd, 34 § hyreslagen. Det krävs då att personen som vill ta över den är en närstående som varaktigt sammanbott med den avlidne. Du skriver inte hur länge som de bott tillsammans med mamman men det krävs ungefär tre år för tt uppfylla kravet. Det kan dock variera från fall till fall. Det finns alltså kanske en möjlighet för både pojkvännen och barnen att bo i den.

De bör ta upp frågan med hyresvärden, kanske ger denne sitt tillstånd och då är det fritt fram att fortsätta bo i lägenheten. Om hyresvärden inte ger tillstånd så bör dödsboet göra förfrågan. Hyresnämnden måste sedan godkänna det.

De behöver även fundera på om de klarar av att betala hyran, om de inte gör det så kommer de inte att få ta över lägenheten.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare