FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2018

Ta hjälp av bodelningsförrättare

Hejsan. Min syster ska tyvärr skilja sig. Hennes man har alltid haft hand om ekonomin och min syster skäms nu över att hon inte har haft eller har någon koll. Nu ska de göra en bodelning och han vill promt att de gör den själva. Jag vet att man ska dela på allt men hur vet man att alla tillgånger kommer "upp på bordet"? Hur kan man säkra att hennes man inte gjort transaktioner till hans fördel? Det var han som ville skiljas och helt plötsligt var det väldigt bråttom att lämna in en ansökan om skiljsmässa. Det var som maniskt. Kändes som att det var ett viktigt datum som höll på att passeras. Min syster vill såklart lita på sin snart före detta man. De har ju ändå 2 barn tillsammans och kommer inte ifrån varandra även om de skiljs men samtidigt har hon en känsla som gnager i henne att hon håller på att bli lurad här. Vad har ni för tips och råd - både om de väljer att göra bodelningen själva eller om de ska anlita en jurist?

Tusen tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då en bodelning ibland kan vara komplex och handla om stora tillgångar, kan det kännas tryggt att anlita en bodelningsförrättare. Din syster man kan således inte tvinga henne att göra bodelningen själv.

I 17 kap. Äktenskapsbalken återfinns bestämmelser om bodelningsförrättare. Enligt 17 kap. 1 § föreskrivs det att bodelningsförrättare ska förordnas av domstolen. Vidare krävs det att din syster ansöker om detta, ansökningen ska skickas in till tingsrätten, 17 kap. 2 § ÄktB. Om din systers man inte är ärlig och underlåter att lämna uppgifter om tillgångar, kan han bli skyldig att betala skadestånd, enligt 17 kap. 5 § 1 st.

Sammanfattningsvis kan man säga att ifall din syster känner sig osäker, är det klokast att anlita en bodelningsförrättare, då det kan handla om stora tillgångar. Mer information om hur man går vidare för att ansöka om en bodelningsförrättare, hittar du här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga och om du undrar över någonting mer är du välkommen åter!

Med vänlig hälsning, Filip.

Filip BraunRådgivare