Ta fällda träd från annans mark

Tjena. Tänkte kolla vad lagen säger om träd som har fälts av naturliga skäl. Får man som privat person ta ett sådant träd i besittning för tex ved eller dylikt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Svaret på din fråga är nej, om du inte har samtycke från markägaren. Allemansrätten här i Sverige ger alla rätt till att vistas i natur och skog. Det innebär rättigheter men även skyldigheter för dig att visa hänsyn mot naturen i sig, andra besökare och mot markägaren, du får alltså inte ta egendom från någon annans tomt. Allemansrätten stadgas i 2 kap 15 § 4 st. och denna innebär bland annat att du får plocka bär, nedfallna grenar på marken, torrt ris. Inget får i vilket fall tas från levande träd såsom kvistar, grenar, bark, löv, nötter eller kåda. Du får inte ta egendom som fällda träd (oberoende om de är fällda av naturliga skäl eller inte) eller andra saker från någons mark utan samtycke. Du får kontakta markägaren och fråga om denne är villig att ge bort eller sälja.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare