Ta bort någon från testamente

Hej.

Kan man ta bort sin egen syster från testamente?

Lawline svarar

Hej och välkommen till oss på Lawline.

För att besvara din fråga så blir reglerna om testamente i ärvdabalken tillämpliga.

Hur kan man ta bort någon från ett testamente?

I frågan framgår inte ifall testamentet är ditt eller någon annans. När jag besvarar din fråga utgår jag från du har upprättat testamentet. Därför vill du inte längre att din syster ska ha rätt till det arv enligt testamentet som för tillfället finns.

Kort svar på din fråga, så ja. Det räcker med att du förstör testamentet eller på något annat sätt återkallar testamentet, (10 kap. 5 § ÄB). Genom att du gör på det ena eller andra sättet, ger du uttryck för att det längre inte är din vilja att din syster ska ärva din egendom. Du är testator och du bestämmer vem eller vilka ska få ärva din egendom.

Eftersom din fråga var kort och inte innehöll mycket mer information, så kan jag inte besvara på din fråga ytterligare.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Återkom gärna med någon ny fråga!

Hälsningar

Adela RujovicRådgivare