Ta bort information från Mrkoll

Hej

Min man vill inte vara på internet synlig av privata skäl och alla info som finns om honom angående domstol och åtal.

Varför inte respekterar mrkoll privat?????

De borde först fråga om man samtycker ha information på nätet annars har man rätt klaga och anmäla detta vidare!!!!

Tacksam för svar och förståelse

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om Mrkolls verksamhet är laglig och om man kan ta bort information om sig själv från deras hemsida.

Är Mrkolls verksamhet laglig?

Mrkoll publicerar information som är offentlig och förmedlar handlingar som är allmänna. Domar är allmänna handlingar vilket innebär att vem som helst kan begära att ta del av dessa. MrKoll har ansökt och beviljats ett så kallat utgivningsbevis.

Vem som helst kan ansöka om ett utgivningsbevis men för att få ett sådant bevis krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsetts och att överföringen av uppgifterna utgår från Sverige, se 1 kap 5 § yttrandefrihetsgrundlagen (här). Att hemsidan har ett utgivningsbevis innebär att den har ett grundlagsskydd som gör att det är tillåtet att publicera offentlig information och förmedla allmänna handlingar. Det är alltså en laglig verksamhet eftersom Mrkoll bedriver.

Kan jag ta bort mina uppgifter från Mrkoll?

I dagsläget kan man inte ta bort sig själv från Mrkoll utan enda möjligheten att bli borttagen är om Mrkoll själva raderar domen/domarna från deras databas, men det kan vara bra att känna till att dessa handlingar alltid kommer finnas att begäras ut direkt från domstolen som meddelade domarna.

Sammanfattning

Den verksamhet som Mrkoll bedriver är laglig och deras affärsidé går ut på att tillhandahålla offentlig information och allmänna handlingar till allmänheten. Jag förstår såklart att detta inte var det svar du hade hoppats på och att det är besvärligt för din man att dessa uppgifter finns publicerade på deras hemsida, men det finns tyvärr inte mycket att göra i och med att Mrkolls verksamhet är laglig.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare