Ta bort födelseland i passet

Hej! Jag kom till Sverige som asylsökande år 2006 från ett land som inte tillåter dubbla medborgarskap. Att säga upp medborgarskapet är närmast omöjligt då presidenten själv behöver personligen skriva under dokumentet. Min syster bor kvar i landet och är svårt sjuk. Jag behöver verkligen åka till mitt hemland för att få se henne. Men jag riskerar att inte bli utsläppt av landet då jag innehar svensk pass och medborgarskap. På mitt svenska pass står min födelseort. Kan jag som kommit hit som asylsökande och som riskerar att inte bli utsläppt efter inresa i det landet, rätt att ta bort födelselandet helt i min pass eller ändra födelselandet för att skydda mig själv? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan välja att ta bort födelselandet i passet vid ansökan om pass. Det är dock du som måste säga till om du önskar att få ditt födelseland borttagen i passet och inte något som polismyndigheten själv gör. Födelseorten däremot kan inte ändras om inte du bevisar att du är född på en annan ort än på födelseorten som står i passet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare