Systers rätt till efterarv

Hej!

Jag skulle vilja fråga om arv efter min moster.

Min moster dog 2008 och nu dog min ingifta morbror,han har en syster i livet och min mamma lever också.

Har min mamma rätt till något arv nu då min morbror också gått bort?

Med vänlig hälsning.Boel

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till arv regleras i Ärvdabalken. Reglerna är rätt omfattande och kan variera beroende på tidigare händelser och vilka släktingar som idag finns i livet. Förutsatt att det endast är de personer som du nämnt ovan som lever gäller dock följande:

När din moster dog ärvde hennes make henne. Av 3 kap. 2 § ÄB framgår att om ett syskon till din moster lever vid makens död har syskonet (din mor) rätt att ärva av den efterlevande maken (din morbror). I paragrafens tredje stycke framgår sedan att arvet ska beräknas till den kvotdel det utgjorde vid din mosters bortgång. Det innebär att om arvet din ingifta morbror fick av din moster utgjorde (exempelvis) 1/5 av hans egendom så har din mamma rätt till samma kvotdel (1/5) av hans egendom idag. Går det inte att fastställa någon andel så gäller enligt paragrafens första stycke att din mamma har rätt till hälften.

Det kan även noteras att denna rätt inte kan testamenteras bort av din ingifta morbror.

Lawline RådgivareRådgivare