Syskonbarns rätt att få testamenterad egendom

min bror har skrivit testamente till min son finns 2 syskon till om de ej godkänner vad händer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om dina syskon, som är din brors arvingar, kan klandra hans testamente riktat till din son.

Eftersom din brors och dina syskon inte är din brors bröstarvingar har de ingen särskild rätt till hans arv om han testamenterar sin kvarlåtenskap till din son. Det är endast bröstarvingar som har rätt till laglott, hälften av arvslotten, oavsett om arvlåtaren har testamenterat bort sin egendom. Då du och dina syskon bara är vanliga arvingar till din bror har han all rätt att testamentera sin egendom. Därmed kan din son få allt din bror ägde utan att någon kan göra något åt det, deras godkännande behövs inte.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare