FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/11/2016

Syns vårdnadshavares betalningsansvar för skadestånd i belastningsregistret?

Hej,

Jag har ett barn som jag inte har någon kontakt (jag betalar underhåll) med och tydligen är jag vårdnadshavare, vilket jag inte visste om tills jag blev kallad till tingsrätten för en rättegång. Barnet som var 16 år hade tydligen krossat en ruta i ett inbrottsförsök i en affär. Jag fick betala 1/5 av skadeståndsanspråket som affärsägaren krävde, enligt vad vårdnadshavare är ålagda att göra. Kommer detta synas i "mitt" belastningsregister? Jag har själv inte gjort något, jag har ingenting i belastningsregistret. Jag har inte ens fortkörningar eller p-böter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag om belastningsregister hittar du här!

I 3 § lag om belastningsregister framgår vilka uppgifter som ska föras in i registret. I första punkten i 3 § framgår att den som har dömts till påföljd för ett brott ska införas i registret.

Om man begår ett brott kan man även åläggas att betala skadestånd, men skadeståndet är inte en del av påföljden (påföljd är till exempel fängelse eller böter), utan skadeståndet är för att reparera den skada man orsakat målsäganden (den som blivit utsatt för brott). Orsakar man en skada utan att det sker ett brott kan man också åläggas att betala skadestånd. Skadestånd är alltså ett civilrättsligt anspråk (anspråk mellan privata subjekt, till exempel två privatpersoner).

Skadestånd är alltså ingen påföljd för brott och eftersom att du inte dömts till påföljd för brott kommer du heller inte att föras in i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare