FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/02/2018

Syns brott begångna utomlands i det svenska belastningsregistret?

Hej. Min man har blivit dömd utomlands och hemskickad till Sverige efter 3 år i fängelse, kommer detta att synas även här hemma i Sverige att han tidigare är dömd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommer det att synas i det svenska belastningsregistret?
Om en svensk medborgare har begått brott och dömts utomlands syns det i det svenska belastningsregistret om landet tillhör Interpol, Europol, EU eller har ett annat samarbete med Sverige, 4 § belastningsregisterslagen. I frågan framgår inte vilket land din man dömts i och därför kan jag inte svara mer specifikt på om just detta brott kommer synas i belastningsregistret i Sverige.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare