Svenskt medborgarskap genom adoption

Hej!

Jag är 21 år och utländskt medborgare. Jag har blivit adopterat av en svensk familj för ungefär 10 månader sedan. Vidare har jag ansökt om svenskt medborgarskap hos Migrationsverket. Min juridiska fråga är: Kan jag få svenskt medborgarskap på grund adoptionen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om medborgarskap finns i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap. I lagens 4 § regleras förvärv av svenskt medborgarskap genom adoption. Bestämmelsen förklarar att en person över 12 år inte automatiskt får svenskt medborgarskap när hen adopteras.

För att du ska få ett svenskt medborgarskap måste du göra en ansökan hos Migrationsverket – precis som du har gjort.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare