Svensk arvs- och gåvolag för boende i Storbritannien

Ställde en fråga igår men gjorde antagligen fel och tror ej den kom fram så här är samma fråga igen.

Vår dotter,svensk medborgare,bor och arbetar sedan många år i London.

Vad gäller för henne vid gåva eller arv från oss föräldrar .

Vi är svenska medborgare och bor/är skrivna i Sverige.

Är det svenska arv och gåvolagar dvs. ingen skatt i dessa fall eller gäller engelska lagar.

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv

Beträffande internationella arvssituationer kan sägas, att EU:s arvsförordning tillämpas på internationella arvsförhållanden. I artikel 21 i denna förordning kan man utläsa, att huvudregeln är att det lands lag den avlidne hade sin hemvist i ska tillämpas. Eftersom både du och din make har hemvist och är bosatta i Sverige, ska svensk lag tillämpas på arvet efter er till er dotter.

Det skulle även vara möjligt för er att göra ett lagval. Enligt artikel 22 i förordningen, kan en person välja att det lands lag denne är medborgare i, ska tillämpas. Ni kan alltså välja att brittisk arvsrätt ska tillämpas på arvet efter honom. Ett sådant lagval görs i ett testamente. För att lagvalet ska vara giltigt, måste testamentet vara materiellt giltigt enligt brittisk rätt.

Men för nuvarande, utan någon ändring, ärver er dotter er enligt svensk rätt.

Gåva

I Sverige beskattas inte gåvor numera. Detta innebär att varken ni eller er dotter kommer behöva betala skatt i Sverige (8 kap. 1 § inkomstskattelagen).

Jag har dessvärre ingen kunskap angående brittisk rätt för gåvor. Däremot kan jag rekommendera dig att kontakta en av våra jurister, via info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare