FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/03/2018

Svårt att tvinga en pappa till umgänge med dottern eftersom det lär gå emot barnets bästa

Hej

Min 16 åriga dotter ska bo varannan vecka his mig och varannan vecka hos sin pappa. Vi har gemensam vårdnad . Hon trivs inte så bra där sedan pappan skaffat ny sambo och hon har bott mycket mer hos mig än hos pappan. Jag bad dem vara ner hänsynstagande till vår dotter så hon skulle trivas bättre där. Att hon inte ens vågade ta mat ur kylen . Då nekar pappan att Ha henne överhuvud taget. Pappan och hans nya sambo som jobbar som familjerådgivare säger att de gar paus. De vägrar låta dottern komma dit på pappans veckor innan jag möter dem i familjerätten. Dottern är förtvivlad och känner sig ännu mer övergiven av pappan och ringer honom ofta när jag jobbar kväll eller helg och frågar om hon får komna dit så hon slipper vara ensam hemma då jag planerat mitt jobb så jag jobbar mycket mer på pappa veckor . Men nu står jag helt ensam. Kan ena föräldern neka att ta emot sitt barn när hon vill åka dit på pappa veckan när vi har gemensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barnets bästa
I alla frågor gällande barn ska man se till barnets bästa. Vid beslut om var din dotter ska bo utgår man alltså från vad som är bäst för henne. Eventuella fördelar/nackdelar för din dotters pappa är alltså inte relevanta. Vid bedömningen av barnens bästa kan vikt till exempel läggas vid barnets behov av en god och nära kontakt med båda föräldrarna.

Din situation
Med hänvisning till det jag skrivit ovan ligger det nära till hands att hävda att det bästa för din dotter är att få träffa sin pappa, speciellt när du jobbar extra mycket under hans veckor.

Det är dock möjligt att det inte är till din dotters bästa att umgås med sin pappa om han nästan måste tvingas till att umgås med henne. Det är då troligt att relationen inte är nyttig för henne, kanske hade det då varit bättre för henne att inte umgås med sin pappa. Om din dotters pappa upprepade gånger tackar nej till att umgås med er dotter kan det naturligtvis finnas en risk att er dotter känner sig sviken. Då kan det mycket väl vara bättre för henne att du har ensam vårdnad. Både lagförarbeten och hovrättens praxis ger stöd för den ståndpunkten.

Vad du kan göra
För att nå en lösning på ditt problem kan du naturligtvis vända dig till tingsrätten som kan bestämma att din dotter har rätt att delvis bo hos sin pappa. Dock ser jag det inte som troligt att tingsrätten skulle tycka att det ligger i linje med barnets bästa. Snarare finns det anledning att tro att din dotter hade mått bättre av att bara bo hos dig framöver.

Det kan dessutom vara nyttigt att möta din dotters pappa hos familjerätten för att få värdefull rådgivning om hur ni bör göra med er dotters boendesituation. Grundtanken är ju som sagt att barnet mår bra av att ha en god och nära relation med båda sina föräldrar. Efter rådgivning kanske din dotters pappa ändrar sitt beteende. Familjerätten kan dessutom hjälpa er att skriva ett juridiskt bindande avtal om hur boendet ska fördelas.

Sammanfattning
Alla beslut rörande barn ska syfta till barnets bästa. Som situationen ser ut i nuläget tycks umgänge med sin far inte gynna din dotter p.g.a. hans motsträvighet. Att tvinga honom att träffa er dotter kan både vara svårt i praktiken och gå emot barnets bästa. Om han inte vill umgås med henne kommer hon säkerligen inte må bra av umgänget. Du kan vända dig till tingsrätten för att få boendefrågan prövad men min gissning är att tingsrätten kommer anse att umgänge med pappan inte är det bästa för din dotter i nuläget.

Telefonrådgivning
Om du tycker det känns nödvändigt har du möjligheten att få gå igenom din fråga och mitt svar även på telefon. Om det passar för dig hade jag kunnat ringa dig vid klockan 15.00 imorgon för att prata igenom mitt svar. Ifall det inte passar för dig får du gärna höra av dig på ett mail/sms till mig så löser vi en annan tid! Detsamma gäller ifall du känner att du inte längre är i behov av telefonrådgivning.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp! Du når mig på mail eller sms.
Telefon: 070-32 877 32
Mail: jonas.wester@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare