Svärfar ärver fru - vem har rätt till efterarv?

Min svärfar ärver pengar från sin fru. Han har ett barn med en annan kvinna sen tidigare. Har det barnet rätt till arvet som kommer från frun när min svärfar går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Har barnet rätt till arvet från frun?

Om din svärfars fru har barn så kommer de ha rätt till efterarv när din svärfar går bort, se 3 kap. 2 § ÄB. Detta går till som så att när din svärfar går bort så delas hans tillgångar upp i två delar. Den ena delen har hans arvingar rätt till, inklusive hans barn med en annan kvinna. Den andra delen ses som efterarv efter hans fru och ska gå till hennes arvingar, alltså till hennes barn om hon har det.

Svar: Fruns arvingar kommer ha rätt att ärva hälften av det din svärfar lämnar efter sig när han dör. Därmed kommer din svärfars barn med en annan kvinna inte ha rätt till denna del av arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare