FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/11/2018

Suppelant till AB

Hej! Min före detta sambo har ett ab och jag står som suppleant och han som ordinarie ledamot. Vad innebär detta för mig, har jag rätt att veta hur mycket pengar det finns i bolaget? Hur får jag reda på det? Kan jag kräva några pengar från bolaget då vi nu separerat? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller aktiebolag har suppleanter samma rättigheter och skyldigheter som en ordinarie styrelseledamot, se Aktiebolagslagen 8 kap 3§ 2 st. ABL. Som suppleant anses du liksom styrelseledamöter ha insynsställning i bolaget. I egenskap av styrelseledamot har man enligt kommentaren till 8 kap 17 § ABL rätt till tillräcklig information för att kunna fatta beslut på ett tillfredställande underlag.

Svaret på om du kan kräva pengar från bolaget till följd av er separation återfinns i reglerna om samboförhållanden i sambolagen (SamboL).

Det som ingår i en bodelning vid en upplösning av ett samboförhållande är sambors gemensamma bostad och bohag, dock endast om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § 1 st SamboL). Vad som avses med sambors gemensamma bohag definieras i 6 § SamboL. Det innefattar möbler, hushållsmaskiner och annan inre tillgång som är avsett för det gemensamma hemmet.

Tillgångar i ett aktiebolag ingår således inte i samboegendomen och det är därför ingenting som kommer att tas med i en bodelning vid samboförhållandes uppbrott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare