Successionsrätt och lagval samt laglott

Danska medborgare med hemvist i Sverige och som vill att svensk lag ska tillämpas då någon av dem går bort- är detta möjligt och har danmark lägre laglott än Sverige. Då kanske man skall välja dansk lag om man vill att särkullbarnen ska få ut så lite som möjligt ?

Hälsningar Mona

Lawline svarar

Arvsfrågor med internationella inslag reglerades tidigare i IDL men dess regler har nu ersatts av EU Successionsförordning som är direkt tillämplig i Sverige. Av denna framgår följande.

Den allmänna kollisionsregeln i artikel 21 innebär att lagen i den stat där den avlidne vid sin död hade hemvist ska tillämpas i arvsfrågor. I detta fall kommer således svensk lag tillämpas om de danska medborgarna har sin hemvist här.

I artikel 22 regleras möjligheten till lagval. Där anges att

1. En person får låta rätten till sitt arv i dess helhet styras av lagen i den stat där personen är medborgare vid tidpunkten för sitt val eller vid sin död.

En person som är medborgare i flera länder får välja lagen i en av de stater i vilken personen är medborgare vid tidpunkten för sitt beslut eller vid sin död.

Genom att vara danska medborgare men ha hemvist i Sverige får de möjlighet att välja mellan svensk och dansk lag. Laglotten i Danmark är lika stor som i Sverige, dvs halva arvslotten.

Hoppas du fick svar på din fråga och om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare