FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/11/2013

Substitut för enskild egendom

Om jag säljer ett hus eller annat föremål, som jag ärvt som enskild egendom, blir pengarna då fortfarande min enskilda egendom. Jag är gift och har vuxna barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om du säljer ett hus som du ärvt som enskild egendom blir de pengarna du får genom försäljningen också enskild egendom. Det kan dock vara smart att sätta in dessa pengar på ett separat konto eller dylikt, så att det tydligt framgår att du inte använt dig av försäljningsintäkterna för betalning av dina löpande utgifter. Detta kan annars bli en, ur bevishänseende, något komplicerad fråga om du blandar de pengar som utgör substitutet för den enskilda egendom med dina andra tillgångar på ett gemensamt konto. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare