FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/04/2019

styrelseordförande med skulder

Hej!

Jag har stora skulder hos Kronofogden och har en pågående löneutmätning. Jag har möjlighet att ta över ett AB, där jag skulle vara styrelseordförande men inte äga några aktier. Min fråga är; kan bolaget bli drabbat på något sätt av att jag är styrelseordförande?

Tack på förhand! Mvh Kenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om dina skulder hos kronofogden kommer påverka ditt uppdrag som styrelseordförande.

Aktiebolag regleras i ABL.

När du inte äger några aktier kan kronofogden inte utmäta några aktier. Dock så finns det ett hinder i 8:10 ABL för att vara ett styrelseledamot ifall man är minderårig eller i konkurs.

Att du har stora skulder innebär inte att du är i konkurs men det är närliggande. I sådana fall innebär det ett hinder.

Det finns en associationsrättslig princip som kallas SAS-principen, som innebär att vissa regler i ABL kan bortses från om alla aktieägare samtycker. Dock är 8:10 ABL en regel som inte kan bortses från även med ägarnas samtycke.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare