FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag04/01/2019

Styrelsens personliga ansvar i aktiebolag

Styrelsens personliga ansvar i AB

Det personliga betalningsansvaret inträder avseende nya förpliktitelser, alltså ansvarar inte styrelsen för gamla förpliktelser som hyresavtal?

Om bolaget varit likvidationspliktigt och styrelsen betalningsansvarig under tid som hyresavtalet varit omförhandlings- eller uppsägningsbart, då inträder personligt ansvar!

Vi har en hyresgäst som varit likvidationspliktigt under 4 år. Under dessa 4 år har hyresavtalets 3 åriga hyresperiod löpt ut, utan uppsägning eller omförhandling. Med det menar jag att ny förpliktelse har uppstått och personligt betalnigsansvar inträtt?

Tacksam för klarläggande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Aktiebolagslagen (ABL) och Jordabalken (JB).

Styrelsens betalningsansvar i aktiebolag
Huvudprincipen är att ägarna av ett aktiebolag inte har något personligt betalningsansvar såsom i andra företagsformer, 1 kap. 3 § ABL. Dock kan det finnas vissa bestämmelser som innebär undantag från huvudregeln.

Jag ska redogöra för den situation då styrelsen i ett AB blir personligt betalningsansvarig. I 1 kap. 4 § ABL framgår det att bolaget måste ha ett visst aktiekapital. När det finns skäl att anta att företagets egna kapital (tillgångar minus skulder) understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet måste styrelsen genast upprätta en kontrollbalansräkning, 25 kap. 13 § ABL. Visar denna kontrollbalansräkning att det egna kapitalet understiger hälften av aktiekapitalet ska styrelsen kalla till bolagsstämma. Där ska det prövas om bolaget ska gå i likvidation, 25 kap. 15 § ABL. Vid bolagsstämman har man två val: antingen att träda i likvidation eller att fortsätta verksamheten. Väljer man att fortsätta verksamheten ska bolagsstämman inom åtta månader på nytt pröva om bolaget ska gå i likvidation genom en andra bolagsstämma, 25 kap. 16 § ABL. Inför denna stämma ska styrelsen upprätta en ny kontrollbalansräkning och visar även denna att det inte finns full täckning för det registrerade aktiekapitalet är bolagsstämman skyldiga att besluta att bolaget ska träda i likvidation.

Om det är så att styrelsen inte uppfyller någon av de nämnda skyldigheterna som nämns i 25 kap. 13, 15 eller 16 §§ ABL, blir styrelsen personligt ansvariga för de förpliktelser som uppkommer för bolaget efter det att styrelsen har varit skyldiga att uppfylla dessa skyldigheter, 25 kap. 18 § ABL. Därefter löper ansvaret så länge som underlåtenheten består. Detta innebär således att så fort styrelsen uppfyller detta krav försvinner det personliga ansvaret. Denna period benämns "medansvarsperioden". Bedömningen av om styrelseledamot är medansvarig görs i två led: ett objektivt och ett subjektivt. Först prövas om det föreligger objektiva förutsättningar för medansvar. Genom den prövningen fastställs om en ansvarsperiod löpte vid tiden för uppkomsten av de förpliktelser för vilka medansvar görs gällande. Om så är fallet, blir nästa fråga om det föreligger en ansvarsfrihetsgrund för den styrelseledamot för vilken medansvar hävdas. En sådan grund kan vara att styrelseledamoten inte varit försumlig etc.

Om personligt ansvar inträder blir styrelsen solidariskt ansvariga, vilket innebär att vem som helst i styrelsen kan krävas på hela ansvaret. Även en aktieägare kan bli personligt ansvarig om han hade vetskap om att företaget borde ha trätt i likvidation, men inte gjorde gjorde något, 25 kap. 19 § ABL.

Det personliga ansvaret upphör dock om bolaget försätts i likvidation, vilket du nämner att företaget har gjort, 25 kap. 20 § ABL. Något personligt ansvar för styrelsen kan därmed inte förekomma i ert fall, även om det är så att hyresavtalet nu löper på obestämd tid i och med att ingen uppsägning har skett och det därför skett en ny förpliktelse, 12 kap. 3 § JB.

Avslutning
I och med att företaget har varit likvidationspliktigt i fyra års tid ser jag tyvärr ingen möjlighet till att personligt ansvar ska ha inträtt. Har du någon följdfråga eller är intresserad av att anlita en av våra jurister på byrån så kan du höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.seså återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare