FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2024

Styrelseledamotens rätt att få en avvikande mening antecknad i protokollet

Om en ledamot i en bolagsstyrelse har en avvikande mening vid ett beslut, räcker det då att det bara antecknas "har en avvikande mening" eller ska även vad den avvikande meningen avser stå i protokollet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 8 kap 24 § 3 st aktiebolagslagen (2005:551) framgår det att styrelseledamöterna och VD:n har rätt att få en avvikande mening antecknad till protokollet. Av bestämmelsen framgår alltså att styrelseledamöterna har en rätt att få det antecknat att han eller hon tagit avstånd från det beslutet som styrelsen fattat på sammanträdet. En reservationen fyller då den funktionen att den kan ge ansvarsbefriande verkan i en eventuell skadeståndsprocess mot en reserverande styrelseledamot för ett beslut som den övriga styrelsen fattat på ett sammanträde. I sådana fall där styrelsen fattat flera beslut på samma sammanträde torde bestämmelsen, för att fylla någon funktion, tolkas så att den innefattar en rätt att få det klarlagt vilket beslut som ledamoten tagit avstånd från. En annan tolkning vore enligt min mening både orimlig och olämplig.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du självklart välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Hugo ClemedtsonRådgivare