Styrelse respektive föreningsstämmas beslutanderätt i BRF

Beslut om en bostadsrättsförening skall investera i en solcellsanläggning är det något som skall fattas på en föreningsstämma eller kan styrelsen själv besluta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Enligt 7:4 lagen om ekonomiska föreningar (LEK) svarar styrelsen för föreningens organisation och förvaltning. Detta innebär att styrelsen bestämmer om löpande arbetsuppgifter så som bokföring, underhåll av fastigheten, upphandling av tjänster samt bankkontakter. Sådant som inte är att hänföra till föreningens organisation och förvaltning ska beslutas på föreningsstämman.

Att en bostadsrättsförening ska investera i en solcellsanläggning torde inte kunna hänföras till organisationen och förvaltningen av föreningen, utan är något extra utöver det. Därför ska beslutet om investeringen fattas på föreningsstämman.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare