Stulet kvitto och kläder

Hej,

jag hade varit och handlat kläder igår. Jag betalade 1500 kontant och fick ett kvitto. Detta stoppade butikspersonalen ner I påsen. Jag har för mig att ja ghar öppet köp 14 dagar! Därefter blev min påse med kläder stolen när jag satt på ett fik! När jag gick tillbaka till butiken va de någon som hade lämnat tillbaka mina kläder och butiken hade mot kvittot get tillbaka dom 1500 kronorna! Vad ska jag göra?!?

Kan jag kräva butiken på pengarna eller ska jag polisanmäla händelsen!?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga!

Om det finns ett öppet köp enligt kvitto så har du en s.k. villkorad penningfordran mot butiken. Dvs, om du lämnar tillbaka dina kläder och de är oanvända har du under 14 dagar rätt att få tillbaks 1500SEK av butiken.

Ett avtal om öppet köp och ett köp i en butik brukar definieras som en enkel fordran. Enkla fordringar kan normalt sätt inte godtrosförvärvas, dvs. fordringen/kvittot kan inte överlåtas/säljas till någon oavsett om de vet om att kvittot är stulet eller inte. Jag misstänker att den som har stulit kläderna även är den som har lämnat tillbaks kläderna tillsammans med kvittot! Personen har givetvis ingen äganderätt över kläderna, i och med att personen har stulit dem från dig!

Dock: För att butiken ska vara skyldig att återbetala dig 1500SEK så måste du återlämna kläderna - vilket i ditt fall verkar vara omöjligt. Detta är pga. personen som återlämnade kläderna och kvittot hade en form av formell passiv legitimation. Personen hade inte på civilrättslig grund rätt att återfå pengarna, men genom att hen kunde uppvisa kvitto och kläderna kan butiken lämna ut pengarna eftersom butiken måste kunna presumera att en person som innehar ett kvitto även är rätt person att återfå pengarna! - jfr 29 § SkbrL.

Rekommendation: Jag skulle rekommendera dig att kontakta ditt hemförsäkringsbolag och se vad du har för möjlighet att få ersättning från dem. Du bör även polisanmäla händelsen, för att ha möjlighet att få ut något från ditt försäkringsbolag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig ett stort lycka till med ditt ärende och en fortsatt trevlig dag,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare