Studiebidrag för omyndiga personer tillfaller föräldrarna

Hej, jag är en kille på 16 år som går 1an på gymnasiet.

Under hela min livstid har mina föräldrar tagit mitt barnbidrag, men nu när jag har studiebidrag gör dom fortfarande det. Jag har pratat med dom och bett dom ge mitt studiebidrag men dom vägrar. Är det ok och har föräldrarna rätt att ta ens barn studiebidrag eller inte? Eller är det meningen att studiebidraget ska gå till mig, (föräldrarna inte rätt till att ta pengarna)?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fram till att du är 18 år kommer ditt studiebidrag att tillfalla dina föräldrar. Studiebidraget till gymnasieelever bör inte ses som en slags månadspeng, utan snarare ett ekonomiskt stöd till familjen. Jag förstår att namnet kan tyckas vara lite missvisande eftersom det låter som att det är den studerande ungdomen som ska få pengarna. Men fram till du blir myndig bestämmer dina föräldrar vad pengarna ska användas till.

Fram till du är 18 år kan du alltså tänka att studiebidraget fyller samma funktion som ditt barnbidrag gjorde. Eftersom bidraget kommer till dina föräldrar har de rätt att bestämma om du ska få pengarna eller ifall de måste användas till hushållet eller liknande.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare