Struken på antagning, särskilda dokument och överklagande

Hej!

Jag har ansökt för specialisering inom operationssjukvård till Göteborgs universitet. Svaret var så "STRUKEN" p.g.a.jag saknar kandidatexamen och engelska 5 och jag kommer inte att erbjudas någon plats eller reservplats på den här utbildning. Eftersom jag har skickat mitt betyg för Engelska 5 på Antagen.se(de har bekräftat att det finns) och även beslutet från Universitet och högskolerådet som visar att mina studier ingår kandidat examen har jag i detta fall överklagat Göteborgs universitets beslut. Jag fick inget svar för detta. Jag har skickat meddelandet till vägledare. De svarar inte. Kan jag anser detta som ett fall av diskriminering? Vem kan svara eller hjälpa mig ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tänka mig att det här mest troligt beror på en miss från universitetet gällande vilka dokument finns på antagning. Ibland kan man nämligen behöva skicka in vissa uppgifter direkt till universitetet, eftersom universitet i fråga kanske missar de dokument du lagt in på antagning. Det innebär att de eventuellt kan ändra det i efterhand på antagning, beroende så klart på antalet lediga platser på utbildningen. Du borde försöka få tag på en studievägledare på den institutionen du ska till som då kan lägga till dig manuellt, men nu är vi i semestertider så det kan eventuellt ta tid att få tag på någon. Ring annars universitetets generella information och fråga om råd.

Om du behöver överklaga beslutet ska du skicka ditt överklagande till överklagandenämnden. Du kan läsa om hur man går tillväga här.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare