Strikt hundägaransvar

Hej. Vi har mängder med äpplen varför vi under många års tid skänkt bort överskottet genom att ställa ut kassar med fallfrukt utanför grinden. På grinden har vi en skylt som talar om att vi har flera stora hundar som vaktar samt uppgift om telefonnummer så att man kan ringa och be oss ta in hundarna. Plötsligt står en man (cyklist) i hallen och öppnar dörren utan att ringa på trots ringklocka. Hundarna rusar fram och skäller samt en av dem biter/nafsar mannen i benet. Jag tror inte att det blev allvarligare än att byxorna fick en reva. Min fråga är nu vilket ansvar jag har för det inträffade. Jag vet ju att jag som hundägare har strikt ansvar för min hund:

Vänligen

Ylva Eliasson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hundägare har som du säger strikt hundägaransvar. Det innebär att hundägare ansvarar för skador deras hund orsakar oavsett om ägarna har handlat med uppsåt eller oaktsamhet. Detta enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Skadeståndet kan i vissa fall jämkas om det kan bevisas att den skadelidande har medverkat till skadan, se 6 kap. 1 § 2 st. skadeståndslagen. Hur bedömningen skulle bli i detta fall kan jag inte svara på men man kan tänka sig att det faktum att mannen ignorerade skyltarna samt gick in i huset utan att ringa på ringklockan gör att han ska anses medverka till sin egen skada.

Hoppas jag har besvarat din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare