Strikt hundägaransvar

Vi bor grannar och äger varsin hund. Vid ett tillfälle låter vi hundarna som är kopplade, nosa på varann för att bekanta sig. Grannens hund biter min hund i örat. Det blir akut besök till Veterinär som syr i hop örat. Sen måste det göras om då stygnen gått upp. Räkningen är då uppe i ca 10.000 kr. Jag har betalat kontant. Enligt mitt f-bolag ska grannen stå för hela min kostnad, dvs 1800 kr i självrisk och 25% av resterande summa. Enligt grannen som idag ringt sitt f-bolag och fått uppgift på att dom kan ersätta henne med hälften, för att vi i samförstånd lät hundarna hälsa på varann. Gäller inte strikt ägar-ansvar då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hundägare har så kallad strikt hundägaransvar. Det innebär att hundägare ansvarar för skador deras hund orsakar oavsett om ägarna har handlat med uppsåt eller oaktsamhet. Detta enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Skadeståndet kan i så fall jämkas om det kan bevisas att den skadelidande har medverkat till skadan, se 6 kap. 1 § 2 st. skadeståndslagen. Det faktum att ni lät hundarna mötas i samförstånd kan utgöra en sådan omständighet som bidrar till jämkning.

Hoppas jag har besvarat din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare