Strikt ansvar för hundägare

Vad händer om min hund smiter, söker skydd på någons tomt och någon går fram och blir biten av den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hundägare har man strikt ansvar för skador som hunden orsakat (19 § första stycket lag om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att du som hundägare är skyldig att ersätta de skador som din hund orsakar, oavsett om du varit medvållande till skadan eller om hunden blivit provocerad.

Om din hund smiter och biter en människa kan du därmed behöva betala skadestånd till den personen för den skada som uppkommit genom bettet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare