Strikt ansvar för hundägare

Hej min Chihuahua har blivit ihjälbiten av en Schäfer förra veckan. Min hund var kopplad och schäfern i fråga var lös, hunden sprang ikapp min bakifrån och bet ihjäl den med ett ända hugg. Mitt försäkringsbolaget betalar bara ut halva (5000SEK) hundens livförsäkring pga att den var 9år. Händelsen är polisanmäld men polisen säger att dom kan ingenting göra. Jag betalade 10000SEK för min hund och vill minst ha ut det jag betalade. Ägaren till schäfern vägrar betala. Finns det någonting jag kan göra för att iallafall få ut pengar så det täcker kostnaden för en ny chihuahua. MVH Linn

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

I egenskap av hundägare/innehavare åläggs man ett strikt ansvar.

Strikt ansvar är en ansvarstyp som gäller oavsett om en part handlat culpöst eller inte och innebär således att denne svarar för skador oavsett om skadan uppkommit genom dennes eget vårdslösa handlande eller någon annans.

I enlighet med 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter - se (här) ska en skada som orsakas av en hund  ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare