Skadeståndsersättning vid personskada i samband med tågförsening

Skulle träffa mor en sista gång 17 maj. SJ-tåget inställt, tågurspårning. Köpte biljett till senare på förmiddagen 18 maj. Tåget till Helsingborg var sent, ett par minuter att byta till Pågatåget. Vrickade foten, när jag klev av och hann inte med tåget. Min syster fick be boendet att hålla kvar vår döda mor. Jag haltade illa till min syster och till mor. Det är lång väg. De märkte på boendet min svåra hälta. Tog adjö av mor, haltade riktigt illa till min syster. Morgonen därpå var foten svullen, haltade till vårdcentralen. Läkaren sa om jag varit idrottsman hade de tejpat, blev skickad på röntgen på sjukhuset, en bit därifrån. De vände och vred tog bilder. Fick bita ihop. Inget brutet. Haltade till syster och gågatan, köpte sporttejp. Tejpade, enligt Youtube-klipp, så jag kunde vara med och röja ur mors lägenhet. 21 maj, tåget till Lund. Tid mellan Påga- och SJ-tåget. Gick upp till centralen, tog en fika. I trappen tillbaks, en man rusar mot mig. Ropade, tog ett steg tillbaka, kände sveda i vänster ben. Åkte SJ-tåg till Göteborg, släpade väskan på ett par bussar. På morgonen, blod på lakanet, fult sår, vid tejpens ankare. Duschade, hällde olja på, lossade tejpen. Värre än jag trodde. Förband såren, haltade på grund av stukningen. Haft kostnader för läkar- och flera sjuksköterskebesök, taxi till och från, tejp. Kommer betala läkarintyg. Vad kan jag kräva i skadestånd från SJ för sveda och värk + att jag inte kan göra det som ska göras och får jag betalt för mina utlägg?

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Såsom jag tolkar din fråga undrar du om du kan få skadestånd från SJ med hänsyn till de skador du har lidit. Jag har inte helt och hållet förstått hur och varför du vrickade foten då du klev av tåget, men jag ska göra så gott jag kan för att hjälpa dig. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till Skadeståndslagen (SkL).

Vilka skador aktualiseras i ditt fall?

Till att börja med har du blivit utsatt för en personskada med hänsyn till skadan på din fot (SkL 2 kap § 1). Ersättning för personkador utgår för sjukvårdskostnader, inkomstförlust samt fysisk och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art samt särskilda olägenheter till följd av skadan (SkL 5 kap § 1). En personskada kan såklart upplevas jobbig psykiskt, särskilt med hänsyn till det du har beskrivit.

Är du berättigad till skadestånd?

För att få ersättning för personskada krävs det att dessa ska ha orsakats uppsåtligen eller genom vårdslöshet. I detta fall är det som sagt inte helt tydligt hur din skada kom till och jag skulle behöva mer information. Men utifrån den bakgrundsinformation du har angett tolkar jag det som att skadan på din vrist är en ren olyckshändelse. Det är därför osannolikt att SJ blir skadeståndsskyldiga på grund av de fysiska och psykiska du har lidit.

Frågan är emellertid om du kan få ersättning pga tågförseningen. För att få ersättning för detta, samt övriga utlägg som har orsakats på grund av tågförseningen, rekommenderar jag att du ansöker du läser SJ:s allmänna villkor samt ansöker om ersättning för SJ-resa och merkostnader i samband med försening i denna länk.

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen,

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare