Strikt ansvar för hund

För att göra historien kort, min häst blev jagad av hund som slet sej från sin matte.

Mycket gick sönder av min skenande häst, tex en parkerad bil, hästens egna sulky och sele.. ska mina försäkringsbolag kopplas in?

Eller bara hundägarens?

Hästen krävde akut insats av veterinär som fick sy sårskador på hästen.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hundägare har så kallat strikt ansvar för skada som orsakas av hund (se 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Med strikt ansvar betyder att hundägaren ansvarar oavsett om denne varit vårdslös själv. Detta betyder att du kan rikta anspråk om skadestånd mot hundägaren för exempelvis veterinärkostnader och hästens egna sulky och sele. Det spelar med andra ord ingen roll att det var en olycka att hunden slets sig loss från ägaren, eftersom ägaren alltid är ansvarig på grund av det strikta ansvaret.

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare