Straffvärde narkotikabrott

Hej Lawline!

Historia kort! Dömd tidigare för narkotikabrott 2004 0,5gram vilkorligt osv. 2010 dömd för Bokföringsbrott och olavlig körning till 3mån samhällstjänst. Åkte dit för innehav av 4,17g kokain i en boll(ej för försäljning) jag erkände och blev släppt samma kväll. Jag jobbar sköter mig har familj osv. Vad kan straffet på det bli? Mvh Jakob

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag vill börja med att skriva att det är omöjligt att helt förutse vad exakt straffet blir i ditt fall. Jag kan dock ge dig ramar för vad det kan röra sig om.

Narkotikabrott är artbrott som tas på största allvar. Åklagaren har en absolut åtalsplikt. Om åklagaren har tillräcklig grund för en fällande dom, tas fallet upp i domstol. Detta rör det sig om narkotikabrott enligt 1 § 6 punkten i narkotikastrafflagen. Således kan fängelsestraff utdömas från 14 dagar upp till tre år. 2 § i samma lag tar sikte på brott som är att bedöma som ringa. Ur lagbestämmelsen framgårs: "Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader".

Vid bedömning om vilket straff som ska utdömas tar en domstol hänsyn till samtliga omständigheter som förekommer i målet. Gränsen för ringa brott vid innehav av kokain går vid 1g. Detta bör leda till att det inte ska bedömas som ringa och där är en dom om fängelse är det mest troliga. Med tanke på tidigare domar som du har, samt att det särskilt rör samma typ av brottslighet, kan det väga in på straffmätningen. Skyddstillsyn och samhällstjänst kan komma i fråga om domstolen anser att det finns omständigheter som gör att fängelsestraff inte bör utdömas.

Enligt schablon ligger straffvärdet för dig på fyra månaders fängelse. Här finns en tabell: http://www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare