straffvärde för narkotikabrott samt kontraktsvård istället för fängelse?

Hej. jag en kompis som torskade härom dagen. Polisen tog honom med en väska som innehöll ca 250g amfetamin. Han berättar för polisen att han blivit tvingad till detta. Han berättar att ett paket kommit med posten och när han öppnar det så ser han att det innehåller en hel del hasch. Han blir rädd och gör sig av med narkotikan direkt men efter någon vecka så hör några personer av sig och säger att det är deras knark som han slängt. Dom kräver honom på pengar och att han gör några tjänster åt dom. Som tex att lämna över den aktuella väskan till en person som är på resecentrum. Polisen frågar honom om han har mer narkotika hemma. Han erkänner då att han har ca 80g till hemma i frysen som är hans eget. Han erkänner också att han har ett missbruk sen några år tillbaka och har även kontaktat soc för att få hjälp. Han är för övrigt inte känd hos polisen sen tidigare. jag har läst lite om straffskalorna på nätet där står det att det rör sig om narkotikabrott av normal graden vilket kan ge ett straff mellan 14dagar till 3år! jag tycker det är rätt så stort spann mellan 14dagar och 3år. Låt säga att dom tagit ca 320g utav honom vad kan han då tänkas få för straff och kan det bli tal om kontraktsvård istället för fängelse?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till och börja med vill jag bara säga att det inte på förhand får att förutse något exakt straff för brottet. Vid narkotikabrott är det däremot vanligt att domstolen håller sig till vissa riktlinjer.

Gränsen för grovt narkotikabrott, vad gäller amfetamin, går vid 250 gram (brottet blir då att bedöma enligt 3 § narkotikastrafflagen). Det domstolen tar hänsyn till vid avgörandet om det är ett grovt brott eller inte är bland annat preparatets farlighet, vilken hänsynslöshet som gärningsmannen har visat genom sin befattning med narkotikan, men även art och mängd. Enligt riktlinjerna ger 250 gram amfetamin 2 års fängelse, medans 500 gram ger 3 års fängelse. 320 gram amfetamin bör därför hamna mellan 2 och 3 års fängelse. Här måste dock hållas i minne att det är mer än art och mängd som kan avgöra vilket straffvärde det blir.

Narkotikabrott är ett artbrott, vilket innebär att utom i ringa fall, ska brottet normalt föranleda fängelsestraff (se bland annat NJA 1997 s. 522). Däremot kan villkorlig dom eller skyddstillsyn tillsammans med samhällstjänst kan ersätta kortare fängelsestraff.

Kontraktsvård?
Det kan bli aktuellt med kontraktsvård istället för fängelse. Kontraktsvård innebär att den som dömts får en möjlighet att genomgå behandling istället för fängelse. För att det ska bli aktuellt som straff, krävs att klienten inser att han eller hon har ett problem och vara villig att genomgå behandling för att förändra sitt beteende (samtycke krävs alltså). Före rättegången så utreder och bedömer frivården om klienten skulle vara mottaglig för behandling. Högsta domstolen har däremot i NJA 1988 s. 413 konstaterat att som regel ska inte kontraktsvård (vid artbrott och höga straffvärden) väljas då straffet annars skulle ha blivit fängelse i två år eller mer.

Om domstolen kommer fram till ett straffvärde om fängelse i lite mer än 2 år är det små chanser att kontraktsvård skulle bli att anse istället för fängelse. Skulle behandlingsplanen bli lång (I NJA 1988 s. 413 blev behandlingsplanen 12-16 månader med en eftervård under sex månader) finns däremot möjligheter till kontraktsbrott även om det är tal om grovt narkotikabrott.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08- 533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare