FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/12/2013

Straffrihet vid befattning med narkotika och dess betydelse för svensk domstols behörighet

Hej! Jag undrar om jag åker till Amsterdam och röker marijuana och blir stoppad av polisen i Sverige och får lämna urinprov. Kan jag blir dömd för ringa narkotikabrott då? Måste jag kunna bevisa att jag har varit i Amsterdam? Och hur är det om jag åker till christiania, Danmark? Vad jag har förstått så är det inte olagligt att röka inne på christiania. Men hur påverkar det mig när jag kommer hem till Sverige och måste lämna urinprov? Vore tacksam för ett klart och tydligt svar. Mvh Susanne

Lawline svarar

Hej! Vad som utgör brottslig befattning med narkotika framgår av narkotikastrafflagen (1968:64), i första hand dess första paragraf. Det du syftar på är sjätte punkten i första stycket det utgör ett brott att olovligen och uppsåtligen bruka, inneha eller ta annan befattning med narkotika. Om brottet är inga så döms enligt andra paragrafen. Observera dock att ett brott inte är att anse som ringa bara för att det handlar om marijuana.

Dock framgår av 2 kap. 2 § 2 st. brottsbalken (1962:700) att en svensk domstol överhuvudtaget inte är behörig att döma i saken, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten. Om det med andra ord är tillåtet att ta befattning med narkotika på de platser du nämner, så kan du inte dömas av svensk domstol för vad du gjort där. Kom dock ihåg att du inte får ha med dig någon narkotika hem till Sverige. Sådant beteende är brottsligt.

Som du är inne på, kan det bli ett problem i fråga om bevisningen. Om en åklagare i en rättegång kan styrka att din gärning uppfyller rekvisiten ovan, så är det du som får bevisa att du då varit på en plats utomlands där det är tillåtet med den typ av befattning som det handlar om. Säkrast är därför att stanna på den platsen utomlands tills narkotikan har gått ur kroppen. Slutligen måste jag avråda från att bruka narkotika på grund av dess skadliga effekter. Tilläggas kan, att när det gäller specialstraffrätt, som det här är fråga om, är huvudregeln att en gärning endast utgör brott om den begås i Sverige.

Lars BålmanRådgivare