Strafföreläggande och återkallelse av körkort

Hej, jag blev stannad av polisen i november då de påstod att jag hade kört 180 på 80 väg, när det var 50 så kom de bakom mig i hög fart och slog på blåljus så jag stannade direkt.

de tog körkortet på plats, visiterade mig och sökte igenom bilen. en vecka senare fick jag tillbaks körkortet.

tiden går och papper med händelseförlopp osv skickas fram och tillbaks. jag får böter på 4000kr och där står det tt jag kan lverklaga. men då detta var runt jul ledigheten så glömdes det bort och jag tvingas betala bltern som indirekt blir ett erkännande till brott.

körkortet blir indraget 5 månader med hänsyn till mitt behov av bil i yrket.

när jag sedan överklagar att jag kommer bli avskedad alternativt tjänste ledig under en pågående pandemi med signatur från min chef så hänvisar de endast till att jag betalat bötern och på så sätt erkännt.

kan jag på något sätt få tillbaks körkortet snabbare? behöver det för stt kunna jobba. varit utan det i 3,5 månad nu..

går det att få ersättning för att de med bristande underlag för brott dragit in mitt körkort och på så sätt påverkat min ekonomi?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar som att det du fått är ett strafföreläggande. Det brukar ges ut i de fall man erkänner brottet, detta för att minska de processuella kostnaderna som kan uppstå genom att ett mål tas till domstol. Ett strafföreläggande godkänns genom att du betalar bötern. Då du betalat kan du inte längre överklaga, då det vinner laga kraft direkt.

Skulle du ha velat klaga skulle detta ha skett när du tagit emot strafföreläggandet och innan din betalning.

Återkallandet av ditt körkort är en separat process som transportstyrelsen beslutar om. Detta beslut kan du överklaga och överklagan ska skickas in till förvaltningsrätten. Jag tolkar din fråga som att du redan överklagat transportstyrelsen beslut, vilket då bör ha prövats i förvaltningsrätten. Om de kommit fram till att ditt körkort ska vara indraget i fem månader så finns det inget du kan göra efter att domen vunnit laga kraft.

Då du godkänt strafföreläggandet och därmed erkänt ansvar har Transportstyrelsen rätt att återkalla ditt körtkort enligt 5 kap. 3 § körkortslagen. Något bristande underlag kan därför inte finnas, i och med ditt erkännande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare