Strafföreläggande eller rättegång?

Hej,

Jag blev stannad av polisen och hade intagit hasch och benzo. Jag hade även en fickkniv i fickan som jag genast informerade polisen om att jag hade på mig och glömt ta ur den. Dom hittade spå av hasch och benzo i blodet. Jag hade även ca 280 benzo tabletter i bilen. Läste i tidningen idag att jag är misstänkt för ringa narkotikabrott och rattfylleri. Det stod även att jag är misstänkt för att burit kniv. I artikeln stod det att jag åtalas för detta i tingsrätten. Kommer jag då få en kallelse till domstol eller kan det fortfarande bli strafföreläggande? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Strafföreläggande regleras i rättegångsbalken. Ett strafföreläggande kan tillämpas när att påföljden till det misstänkta brottet är på bötesnivå eller villkorlig dom (48 kap. 4 § Rättegångsbalken). Narkotikabrott ser domstolen vanligen ganska allvarligt på, och en tänkbar påföljd för rattfylleri är också fängelse (4 § lag om vissa trafikbrott).

Det är därför svårt att säga exakt vad som kommer ske, men eftersom fängelse är en tänkbar påföljd finns det en risk för rättegång. Om möjligheten finns till strafföreläggande, kommer du att bli erbjuden detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Felicia FredinRådgivare