Straffet för ringa narkotikabrott

Hej! För några månader sedan blev jag tagen för ringa narkotikabrott. Det var innehav av kokain (0,43 g) och jag fick även åka med till stationen och där pissade jag även positivt för cannabis. Visade dock inget att jag hade kokain i urinet. Jag undrar nu vad jag kommer få för typ av straff och vad jag bör vänta mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det brott du är misstänkt för är Narkotikabrott så är Narkotikastrafflagen tillämplig.

Ringa narkotikabrott
Att inneha och bruka narkotika är straffbart enligt 1 § 6 p. Narkotikastrafflagen. Straffet för ringa narkotika brott är enligt 2 § Narkotikastrafflagen är böter eller fängelse i högst sex månader. Högsta domstolen (HD) har slagit fast i rättsfallet NJA 2008 s 653 att ett innehav av 0.73 gram kokain för eget bruk skulle bedömas som narkotika brott av normalgraden. För narkotikabrott av normalgraden är straffskalen fängelse i högst tre år enligt 1 § 2 st Narkotikastrafflagen.

I ditt fall
Att avgöra utgången på ditt fal är inte möjligt, då domstolen ska beakta andra saker i bedömningen. De ska ta hänsyn till saker som om du är tidigare straffad och din personliga situation, vill du veta mer om vad de ska till hänsyn till så finner du reglerna om det i 29 kapitlet Brottsbalken. Ditt innehav var mindre än 0.73 gram som HD slagit fast att det ska ses som narkotikabrott av normalgraden, det finns som sagt orsaker som kan väga in om ditt straff ska bli klassat som ringa narkotikainnehav eller narkotikainnehav av normalgraden.

Det går inte heller att ge ett tydligt svar på vad du kommer att få för straff eftersom att det finns andra påföljder som kan bli aktuella istället för fängelse eller böter. Sådana påföljder kan vara till exempel skyddstillsyn etc. Då det är svårt att utge ett utförligare svar så hoppas jag att du fick svar på dina frågor. Om du har någon ytterligare fråga kan du alltid ställa en till fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare