Straff för olaga hot och misshandel

Hej jag har en liten fråga till er. Jo det är så att jag och min sambo bor med varandra vi har haft det bra tills i nu. Idag tjafsar vi regelbundet och har det si och sådär. Vi krockade en dag efter att hon provocera mig i flera månader konstant med en massa saker att jag exploderade. Jag gav henne en ytterst lätt örfil som hon tycker var väldigt hård och jag blev anhållen för olaga hot och misshandel. Jag är tidigare ostraffad och vi väntar nu en rättegång är 23 år. Varken jag eller sambo vill att det går såhär långt och vi har det bra idag bättre än förut efter allt det här och vi lever med varandra fortfarande. Jag ångrar självklart allt jag gjorde och hoppas inte på fängelse. Bevisen som finns är lite hot sms och en bild på henne med en ytterst lite skrapsår och rodnad på kinden som inte alls ser ut som en smäll dom hon hade luva på sig den dagen och jag slog lätt på luvan. Så jag undrar vad kan jag vänta mig för straff? Jag sköter mitt liv och alltid gjort det innan

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vilka straff som kan bli aktuella föra olika brott finns i Brottsbalken, den hittar du här.

Vad du kan vänta dig för straff beror på ifall du blir dömd för något brott och i så fall vilket eller vilka brott du blir dömd för.

Enligt Brottsbalkens 4 kap. 5§ 1 stycket är straffet för olaga hot böter eller fängelse i högst 1 år.

Enligt Brottsbalkens 3 kap. 5§ är straffet för misshandel av normalgraden fängelse i högst 2 år. Om misshandeln istället bedöms som ringa blir straffet enligt samma paragraf böter eller fängelse i högst 6 månader. Vad gäller gränsen mellan misshandel av normalgraden och ringa misshandel brukar normalt en örfil ses som ringa misshandel medan ett knytnävsslag vanligtvis klassas som misshandel av normalgraden. I denna bedömning tas dock såklart även hänsyn till övriga omständigheter i varje enskilt fall.

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare