Straff för narkotikabrott

https://lagen.nu/2000:1225Hej

jag är åtalad för smuggling av pepparspray, 5 tillfällen och totalt 110st behållare (50ml, små).

jag har även erkänt ringa narkotiga brott, 0,5 cannabis, ringa dopingbrott ca 500enheter.

Vad kan jag förväntas få för straff om jag blir fälld.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL) 2 § framgår att den som döms för ringa narkotikabrott kan straffas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Av 3 § Lag (2000:1225) om straff för smuggling framgår att den som döms för smuggling kan straffas med böter eller fängelse i högst två år.

Ringa dopingbrott regleras i 3 § i lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. Detta brott straffas med böter eller fängelse i högst sex månader.

Om man som i ditt fall dömts till flera brott får man ett gemensamt straff för alla tre brott. Vilket straff detta blir är svårt att avgöra utan fler omständigheter, men enligt 25 kap. 5 § och 26 kap. 2 § brottsbalken (1962:700) BrB kan såväl böter som fängelse bli aktuellt eftersom dessa straff följer på samtliga av de tre brott du begått.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare