FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/06/2018

Straff för medverkan, förberedelse och stämpling till brott samt täckningsprincipen

Vid medhjälp till brott står det i lagen att straffet ska vara under det högsta och får vara under det lägsta straffet för det brott man medhjälpt till. Betyder det att man kan dömas till böter även om brottet man hjälpt till med enbart kan ge fängelse?

Är uppsåt en rekvisit vid medhjälp till brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Medverkan (medhjälp) till brott regleras i 23 kap. 4 § BrB. Den som döms för medverkan kan komma att straffas mildare än, lika hårt som eller hårdare än gärningsmannen. Detta beror på förhållandena kring brottet, vad de olika personerna vetat, och så vidare.

Den formulering du citerar hänför sig enligt min uppfattning till 23 kap. 2 § BrB som handlar om förberedelse och stämpling till brott. Den som döms för förberedelse eller stämpling ska, som du själv är inne på, straffas som hårdast mildare än det hårdaste straffet för den fullbordade gärningen eller mildare än straffminimum för det brott som är aktuellt. Enligt min uppfattning stämmer det att den som dömts för exempelvis stämpling till mord (som bara har fängelse på straffskalan) i princip kan ådömas böter istället för fängelse.

Den så kallade täckningsprincipen i straffrätten, som kodifierats i 1 kap. 2 § BrB, innebär att den som begår ett brott som regel måste ha uppsåt till alla delar av brottet för att kunna dömas för det. Denna bestämmelse avser även osjälvständiga brottsformer såsom medverkan, alltså krävs som regel uppsåt till varje del av brottet för att någon ska dömas för medverkan till brott.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare